his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Procedurell generering av grottsystem för dataspel: Jämförelse av procedurellt genererade osymmetriska banor
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Procedural generation of caves for computer games : Comparison of procedurally generated nonsymmetrical levels (English)
Abstract [sv]

Detta arbete handlar om Procedural Content Generation (PCG) i form av algoritmer som skapar osymmetriska banor och fokuserar på att ge en översikt av prestanda avseende tid, storlek samt tillgänglighetsgaranti. Tre olika algoritmer testades på hur lång tid det tog att skapa en bana, hur stora dess banor blev och om dessa banor tillåter att man kan nå alla gängliga områden. En Agentbaserad algoritm, Cellular Automata och Diffusion-limited Aggregation (DLA) studerades avseende dess styrkor och svagheter.

Efter experimentet så drogs slutsatsen att DLA var mest effektiv inom tid och garanti dock skapade den små banor. Cellular Automata lyckades skapa stora rum men kunde de inte godkännas på punkten garanti, och den tog för lång tid att köra. Den Agentbaserade algoritmen misslyckades att skapa banor överhuvudtaget.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 23 p.
Keyword [sv]
Proceedural Content Generation, Bangenerering, Grottor, Algoritmer
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-14075OAI: oai:DiVA.org:his-14075DiVA: diva2:1137965
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-09-05 Created: 2017-09-03 Last updated: 2017-09-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(551 kB)10 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 551 kBChecksum SHA-512
d2f33f6f9614abc687a80327499f8cd24c250ad9f18731c34b8299f9eb096b56c5152b621cb6881ed88a1f25a0ba612e2f9724e27cacf18f1f608ea51d60bd91
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Ek, Pontus
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 10 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 308 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf