his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Minskning av simuleringsåksjuka vid artificiell förflyttning i VR
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Reduction in simulation sickness from artificial locomotion in virtual reality (English)
Abstract [sv]

För att navigera en värld som är större än användarens spelyta så krävs någon form av artificiell förflyttning. Den neurala missmatchningen som skapas vid artificiell förflyttning kan leda till simuleringsåksjuka. För att minska denna simuleringsåksjuka så testas det i denna rapport en metod som dynamiskt sänker användarens FOV vid artificiell förflyttning. Denna metod testades med hjälp av en artefakt som implementerades i två versioner. Den ena versionen implementerade dynamisk sänkning av FOV och den andra versionen saknade dessa ändringar. Artefakten testades på 18 gymnasieelever och resultatet blev att versionen utan FOV ändringarna skapade 8,25% mer simuleringsåksjuka och den hade även lite större spridning i sina resultat av de mellersta 50 procenten. Det skulle vara intressant att utvidga testningen till en större och mindre homogen testgrupp. Det skulle även vara intressant att testa FOV ändringarna med andra typer av artificiell förflyttning samt att testa att endast applicera FOV ändringar vid hastighetsändringar.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 20 p.
Keyword [sv]
VR, simuleringsåksjuka, artificiell förflyttning, FOV
National Category
Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-14053OAI: oai:DiVA.org:his-14053DiVA: diva2:1136969
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-09-01 Created: 2017-08-29 Last updated: 2017-09-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(837 kB)6 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 837 kBChecksum SHA-512
32bc543df9a7397a8ef0d2a5c8ecf4501c67e97b39cd1ee97fb31da0f1b1d8bd229fbee3c2c29c31eca6785b95cd002670a3d7fe4617b2c89040621b437606bb
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Boström, Fredrik
By organisation
School of Informatics
Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 6 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 56 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf