3D-animerat teckenspråk i spelmiljö: Perspektiv kontra förståelse
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
3D-animated Swedish sign language in game environment : Perspective versus understanding (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker hur virtuellt teckenspråk uppfattas av svenska teckenspråksanvändare i en datorspelsmiljö. I en studie testades olika hanteringar av tredjepersonsperspektiv. Bakgrunden behandlar nutida användningsområden för virtuellt teckenspråk, avatarer, inkludering, animation, spelperspektiv och svenskt teckenspråk. Frågeställningen som undersökningen sökt besvara är vilket perspektiv svenska teckenspråksanvändare föredrar vid hanteringen av teckenspråk i spel. Artefakten består av tre 3D-animerade spelsimulationer i videoform, där testpersonen fick rangordna dem efter tydlighet i teckenspråket och vilket perspektiv de helst hade sett i ett teckenspråksspel. Urvalsgruppen bestod av svenska teckenspråksanvändare, varav 51 testpersoner svarade på enkäten. 27 respondenter svarade att de hade funktionsvariation, 16 personer hade närstående med funktionsvariation, och övriga var intresseanvändare. Framtida studier inom ämnet kan vidareutvecklas för att förbättra inkluderande speldesign, och ge ytterligare tillgänglighet för teckenspråksanvändare.
Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 65
Keywords [sv]
Svenskt teckenspråk, kameraperspektiv, datorspel, 3D animation, inkluderande speldesign
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-14051OAI: oai:DiVA.org:his-14051DiVA, id: diva2:1136704
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
2017-08-302017-08-292017-08-30Bibliographically approved