Heuristisk utvärdering: En jämförelse mellan heuristiska uppsättningar för användargränssnitt i spel
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Heuristic evaluation : A comparison between heuristic sets for game user interface (English)
Abstract [sv]
Det användarcentrerande tillvägagångssättet från människa-datorinteraktion (MDI) har anammats av många andra discipliner – där två aktuella discipliner som gjort detta är User Experience Design (UXD), vars mål är att skapa användbara mjukvaror ifrån användarnas perspektiv, och speldesign, som syftar till att skapa underhållande mjukvaror. För att göra detta använder båda dessa discipliner heuristisk utvärdering; där UXD använder traditionella heuristiker för användbarhet, medan speldesign på akademisk nivå utvecklat nya uppsättningar med spelheuristiker som är anpassade för spel. Dessa nya uppsättningar är inte validerade, då de brister i empiriska studier. Därför syftar detta arbete till att validera två nya uppsättningar spelheuristiker, samt att undersöka vilket extra värde de har, om något, gentemot traditionella uppsättningar heuristiker för användbarhet under utvärdering av gränssnitt i spel. Metoden bestod först av en heuristisk utvärdering där tre utvärderare utvärderade den globala Spelmenyn i RPG-spelet The Witcher 3: Wild Hunt, där båda uppsättningarna spelheuristiker och Nielsens 10 heuristiker för användbarhet användes, och sedan gjordes ett användartest på samma gränssnitt. Användartestet bestod av fem deltagare, alla män mellan åldrarna 20-23 och var studenter vid Högskolan i Skövde. Undersökningen resulterade i tre totala listor problem, en från respektive uppsättning, som sedan jämfördes med en lista med problem från användartestet. Slutsatsen blev att spelheuristikerna är lämpliga att använda under utvärderingen av menyer som liknar Spelmenyn, och är därmed validerade under dessa omständigheter. Dock finns det inget underlag att anta att spelheuristikerna medför ett extra märkbart värde än heuristikerna för användbarhet under utvärderingen av gränssnitt i spel.
Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 42
Keywords [sv]
User Experience Design, speldesign, heuristisk utvärdering, heuristisk uppsättning, spel- och användbarhetsheuristiker
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13868OAI: oai:DiVA.org:his-13868DiVA, id: diva2:1116814
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Information Technology - User Experience Design
Presentation
2017-05-30, G116, Skövde, 16:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2017-06-282017-06-272018-01-13Bibliographically approved