Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Flow i heuristiker: En studie om heuristikers påverkan på flow
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Flow in heuristics : A study about heuristics effect on flow (English)
Abstract [sv]

Denna rapport handlar om två heuristiska metoder vars fokus är att utvärdera spel. Studien som utförts har undersökt på vilket sätt dessa metoder adresserar flow i ett strategispel. Det underliggande syftet med rapporten har varit att klargöra metodernas skillnader i adressering av flow för användare av metoderna för att dessa ska ha en bättre förståelse för när metoderna ska användas. Frågeställningen i rapporten besvarades genom att låta totalt 7 deltagare genomföra utvärderingar med hjälp av metoderna vilket sedan analyserades både kvalitativt och kvantitativt. En semistrukturerad intervju genomfördes även för att ta del av deltagarnas åsikter kring metoderna. Den generella slutsatsen som kunde dras var att båda metoderna adresserade de förhållanden som måste vara uppfyllda för att en spelare ska hamna i flow, men endast gameflow-heuristikerna adresserade kännetecknen för flow. Data från de kvalitativa delarna av undersökningen som analyserades beskrev hur deltagarna ansåg att användarupplevelseheuristikerna var enklare att tolka och även få mer ut av till skillnad från gameflowheuristikerna som tvärtom var svårtolkade. Det genomfördes också en kvantitativ jämförelse mellan de heuristiker som hade en partner med samma betydelse i motsvarande metod där 4 av 31 par av heuristiker visade på en signifikant skillnad baserat på deltagarnas svar i den heuristiska utvärderingen.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 47
Keywords [sv]
Flow, Heuristiker, Spel
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13857OAI: oai:DiVA.org:his-13857DiVA, id: diva2:1115454
External cooperation
Palindrome Interactive AB
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Information Technology - User Experience Design
Presentation
2017-05-31, Skövde, 11:31 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-06-27 Created: 2017-06-26 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1368 kB)212 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1368 kBChecksum SHA-512
2df98047b3e3db0c06fbd36e8dfe152e1159ae276dbabaddfd94c26244d178624a87fc18a37f7e98b3a72d43623f2780faf9486cb0b3d1e37c136ef92f0fbc76
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Calming, Victor
By organisation
School of Informatics
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 212 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 555 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf