his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Gestförmedling av Animerad Karaktär: Problemlösning genom Instruktuva Gester
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gesture Communication through an Animated Character : Problem-solving through Instructional Gestures (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker hur karaktärsanimationer kan användas som gränssnittsfunktion i både underhållande och lärande spel. Bakgrund behandlar gränssnittsdesign, karaktärsanimation i relation till instruktionsdesign samt förutsättningar för inlärning enligt kognitionsteori. Frågeställningen som undersökningen ämnar att besvarar utreder om en spelare kan lösa enklare spatiala uppgifter som förmedlas genom gestindikation från en 3D-animerad karaktär. Artefakten består av ett kort spel där karaktärsindikation hänvisar till ett objekt i scenen med nivåer från vag till tydlig indikation där respondenten ska lyckas klicka på rätt objekt. Av 28 respondenter var det 22 personer som löste uppgiften och 6 respondenter inte lyckades att lösa uppgiften. Resultaten från undersökningen visar på att det är möjligt för en spelare att lösa enklare spatiala uppgifter på en bredd mellan subtil indikation till mycket tydligt indikation från en icke spelbar karaktär. Framtida studier kan ämnas att vidare utreda hur olika nivåer av subtil till tydlig gestindikation kan vägleda en spelare.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 44 p.
Keyword [sv]
Gränssnitt, Icke Spelbar Karaktär, Animation, Gestförmedling, Spatial Problemlösning
National Category
Philosophy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13767OAI: oai:DiVA.org:his-13767DiVA: diva2:1111801
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-06-21 Created: 2017-06-19 Last updated: 2017-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2200 kB)1 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2200 kBChecksum SHA-512
506ba3838784fee564bf6a9c16e1b21d8b96fdfecd1b63e69a0fc2b4f6240748e21c3b5c512a2f418bb52de326f0124236d430dbdfa863dd6435d92e438a60e3
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Philosophy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 2 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf