Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelarbeteende – Gamer mode: Hur framställningen utav uppgifter påverkar spelarens beteende
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gaming behavior – Gamer mode : How the framing of tasks affects the player’s behavior (English)
Abstract [sv]

Gamer mode är ett vinstfokuserat-beteende där Frank menar att det finns 3 faktorer till varför ”gamer mode” uppkommer, där en av faktorerna handlar om hur spelet framställs. I det här arbetet har fokus varit på den andra faktorn om framställning och hur den påverkar spelarens beteende gällande poängsamlande. Deltagarna i undersökningen delades upp i två grupper och som skulle spela ett spel som var identiskt förutom dess framställning i form utav en introduktionsskärm. Denna introduktionsskärm uppmanade till att utföra egocentriska eller altruistiska uppgifter där de egocentriska uppgifterna lede till poäng. Resultatet visade på att den gruppen som fick en egocentrisk framställning var mer benägna till poäng medan de som fick en altruistisk framställning inte var lika benägna till poängsamlande. Möjligheter till vidare forskning finns genom att pröva olika grader av framställning för spelaren för att undersöka hur dess beteende påverkas, samt liknande undersökning fast i ett 3D-spel.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 43
Keywords [sv]
Gamer mode, Grounded mode, Framställning, Beteende, Anders Frank, Poäng, Spelarbeteende, Framing
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13663OAI: oai:DiVA.org:his-13663DiVA, id: diva2:1107140
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-07-17 Created: 2017-06-09 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1322 kB)279 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1322 kBChecksum SHA-512
7f581db7c43de3c4c9e4d2e1d4f89e40a99015274c4ec8d4c39fa598f5507cbc48d8c53f9530a096622fcc8a0691773b68e5d8e536a45761e820eaf63a6db5a6
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 279 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 497 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf