Påverkar virtual reality immersion i spel med tredje persons perspektiv?
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Does virtual reality affect immersion in games with third person perspective? (English)
Abstract [sv]
Det här arbetet har som mål att undersöka huruvida tillägget av Virtual reality-teknologi i form av en Head mounted display (HMD) har någon påverkan på en spelares känsla av immersion i ett spel som använder sig av ett tredjepersonsperspektiv.
För att kunna undersöka detta togs en frågeställning fram. För att undersöka denna frågeställning så utfördes en kombinerad kvantitativ/kvalitativ studie där 16 deltagare indelade i två grupper fick spela en kort prototyp framtagen för studien. Den ena gruppen spelade igenom prototypen med en HMD och den andre spelade utan. Data samlades in genom en enkät samt observationer och en kort intervju.
Resultaten från de två grupperna samanställdes efter testerna för att få fram ett medelvärde för gruppens upplevda immersion. Dessa medelvärden jämfördes sedan med varandra. Resultatet av detta tyder på att tillägget av en HMD ökar användarens känsla av immersion om samtliga andra variabler är desamma.
Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 37
Keywords [en]
virtual reality, immersion, third person, perspective
Keywords [sv]
virtual reality, immersion, tredjeperson, perspektiv
National Category
Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13661OAI: oai:DiVA.org:his-13661DiVA, id: diva2:1106980
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Presentation
2017-05-31, Skövde, 11:14 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2017-08-282017-06-082018-01-13Bibliographically approved