”Aesthetic experience” och spelgrafik: Hur kunskap inom spelgrafik kan påverka ”the aesthetic experience”
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Aesthetic experience and game graphics : How knowledge about game graphics can affect the aesthetic experience (English)
Abstract [sv]
Syftet med studie var att undersöka hur kunskap inom spelgrafik kan påverka en spelares “aesthetic experience”. ”Aesthetic experience” är en term som används för att beskriva den tankeprocess en människa genomgår när hen betraktar ett verk. Detta resulterar i en ”aesthetic judgement” och en ”aesthetic emotion”. Enligt den studie Leder m.fl. har gjort kan kunskap inom modern konst resultera i en positiv ”aesthetic emotion” när observatören betraktar modern konst.
Studien undersökte om kunskap om spelgrafik kunde ge ett liknande resultat vid betraktandet av en spelmiljö. Till undersökningen skapades en artefakt i form av en 3D. Informanterna fick säga hur de mådde och vad de tyckte om scenen i början och slutet av undersökningen.
Resultatet pekar på att informanterna hade en mer positiv ”aesthetic judgement” efter att ha analyserat scenen, medan deras ”aesthetic emotion” sällan ändrades. I ett framtida arbete skulle modellen kunna anpassas ytterligare till spelgrafik.
Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 40
Keywords [en]
aesthetic judgement, aesthetic experience, aesthetic emotion, game graphics, aesthetic
Keywords [sv]
aesthetic judgement, aesthetic experience, aesthetic emotion, spelgrafik, estetik
National Category
Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13628OAI: oai:DiVA.org:his-13628DiVA, id: diva2:1105782
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
2017-06-072017-06-052018-01-13Bibliographically approved