his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Evolutionär Algoritm för vägplanering i datorspel
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker om en Evolutionär Algoritm (EA) kan användas fördelaktigt för vägplanering i datorspel genom att utvärdera den mot industristandarden A*. Den valda algoritmen är utvecklad med syftet att planera vägar för robotar. Ett område som anses snarlikt till vägplanering för virtuella karaktärer i datorspel. Genomförandet av arbetet har visat att flera av de algoritmer som övervägdes innehåller brister som gör implementation av dem problematisk. Därför har flera avvikelser från algoritmens specifikation gjorts. Trots detta så har arbetet givit intressanta resultat. Endast i extremfall av mycket stora nivåer med få hinder så kan EA:n prestera bättre än A*. Däremot producerar EA:n vägar som är intressanta från ett utseendemässigt perspektiv. Den icke-deterministiska naturen hos EA:n resulterar även i olika vägar vid varje exekvering. Slutsatsen för arbetet är därmed att intresset för fortsatt forskning sannolikt finns i utseendet på de vägar som EA:n beräknar snarare än dess prestanda.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 60 p.
Keyword [sv]
evolutionär, algoritm, genetisk, vägplanering, datorspel, A*, robot
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13624OAI: oai:DiVA.org:his-13624DiVA: diva2:1105540
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-09-27 Created: 2017-06-04 Last updated: 2017-09-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Artefakt(47678 kB)0 downloads
File information
File name SOFTWARE01.zipFile size 47678 kBChecksum SHA-512
832b1ad50648a654d5aae15a1bf6c2cb025d722d502ca10645fd681b765ef3a4dcb6c3ad3c675ee46a54edc6da5fb9763a7df26bdfd389935fa664a1a88be666
Type softwareMimetype application/zip
Examensarbete(1223 kB)4 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1223 kBChecksum SHA-512
3b918625f719df76fdf82e90d5e832f8a8e844a6fdad6e986cbbaef0fac08cfce77270c65e06e9721d143ba99ba2a58527752011d4bfe95a560b508a17ac76ab
Type fulltextMimetype application/pdf
README_Larsson_Jakob_evolutionar_algoritm_for_vagplanering_i_datorspel(2 kB)14 downloads
File information
File name FULLTEXT03.txtFile size 2 kBChecksum SHA-512
b20800193c6f05d24bf0e159f3e5ba27f483913d19e1cef489669d8370328cf50833070f2bd07b3b1c6425925e05fe2d85007ddb5d38bb1cfc351ef72c496d49
Type fulltextMimetype text/plain

Search in DiVA

By author/editor
Larsson, Jakob
By organisation
School of Informatics
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 18 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 20 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf