Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Obehag i en neutral miljö: En studie i att påverka upplevelsen av en virtuell miljö som inte är typisk för skräckgenren
University of Skövde, School of Informatics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
The uncanny in a neutral environment : A study in influencing the experience of a virtual environment not typical of the horror genre (English)
Abstract [sv]

Det här arbetet undersöker påverkan på känslan av obehag i en miljö som inte är typisk för skräckgenren. Arbetet är baserat på teorier från Sigmund Freuds (1919) The Uncanny, samt Therriens (2009) Games of Fear: A Multi-Faceted Historical Account of the Horror Genre in Video Games för ett mer modernare spelrelaterat perspektiv.

Till undersökningen har en stadsmiljö i 3D-grafik skapats. Av stadsmiljön finns tre scener i olika versioner där obehagliga detaljer implementerats i form av blod och blodspår, tomhet från andra människor och mörker. Undersökningsmetoden som använts är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer.

Resultatet visar tendensen att blod och blodspårsdetaljerna upplevdes obehagliga, men att det var kombinationen av de olika obehagliga implementeringarna i scenerna som frammanade starkast känslor av obehag.

I framtida arbete skulle stadsmiljön ha en mer detaljrik omgivning och använda sig av ett större urval av informanter i undersökningen. Detta för att se om tendensen stärks.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 42
Keywords [sv]
obehag, kuslig, främmande, blod, ensamhet, mörker, stadsmiljö
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13609OAI: oai:DiVA.org:his-13609DiVA, id: diva2:1104365
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-06-01 Created: 2017-06-01 Last updated: 2017-06-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(5154 kB)199 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 5154 kBChecksum SHA-512
ebf4a7884d3ee6bdd0d5854a04c910ed115df1a2a6d9d8775fb255bf48a5bf13dcc8dff8f1f01e00ac86b7cd116053627e03065e39cbeb415b6408fc58f71721
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 199 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 418 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf