Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Sambandet mellan misslyckanden och nöje
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
The link between failure and fun (English)
Abstract [sv]

Nöje är en viktig aspekt i spel som spelas för underhållning. För att kontrollera om ett spel är roligt krävs speltestning, men i denna process uppstår det flera nivåer av störvariabler som påverkar tolkningen av resultatet. Det tycks alltså finnas ett behov av objektiva och mätbara variabler i speltestning. Därför ämnade denna studie besvara frågan om vad sambandet mellan antal misslyckanden och upplevt nöje är. I undersökningen bjöds 18 respondenter in för att spela ett pusselspel, som hade konstruerats enligt etablerade designprinciper och med syftet att tydligt visa när spelarna gör felaktiga handlingar som resulterar i misslyckanden. Därefter besvarade de inbjudna respondenterna på en frågeenkät, som utformades enligt Sweetser och Wyeths GameFlow-modell, för att uppskatta deras upplevda nöje. Två potentiella samband kunde uppmärksammas: Pusselspel tycks ha en mängd misslyckanden, ett gyllene intervall, som resulterar i mest nöje, och gradvisa förändringar i antal misslyckanden i nivåer som följer varandra ökar spelarens upplevelse av nöje.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 47
Keywords [en]
failure, fun in puzzle games, testing, level structures
Keywords [sv]
misslyckanden, nöje i pusselspel, speltestning, nivåstrukturer
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-13220OAI: oai:DiVA.org:his-13220DiVA, id: diva2:1055045
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2017-02-13 Created: 2016-12-10 Last updated: 2023-08-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1111 kB)454 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1111 kBChecksum SHA-512
0a8fdb70c2aa169363e5a0653c1a5e2bf66ae86712f3d14bb5ec8485c8bae305faa890aba9ced42a4f931d5cc438737c25dd9012bdd870d04a289531ab5e0f5f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Dalebjörk, Daniel
By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 454 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 577 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf