Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Grå dilemman i dataspel: Konsekvensers inverkan på spelares agerande i moraliska dilemman
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gray Dilemmas in Video Games : The Role of Consequenses in Influencing Player Actions in Moral Dilemmas (English)
Abstract [sv]

Arbetet redogör för konsekvensers inverkan på spelares agerande i moraliska dilemman i dataspel. Arbetet försöker även underlätta framtida debatt inom området genom att definiera begreppen svart-vita dilemman, grå dilemman, moraliska konsekvenser och praktiska konsekvenser. Tidigare statistik visar att ungefär 15 % av spelare agerar omoraliskt i spel som inte ger några incentiv till att göra så, arbetet testar hypotesen att andelen spelare som agerar omoraliskt ökar om spelet uppmuntrar omoraliskt beteende. Arbetet lät åtta testpersoner spela ett spel där de ställdes inför åtta svart-vita dilemman, undertiden samlades data in om deras agerande i spelet. Resultatet visade att testpersonerna agerade omoraliskt 17 % av gångerna, alltså ingen signifikant ökning från 15 %. Slutsatsen blev att ungefär 15 % av alla spelare agerar omoraliskt i moraliska dilemman och att den siffran är svår att förändra, även när omoraliskt beteende uppmuntras genom praktiska konsekvenser. Slutligen diskuteras svagheter med arbetet och potentiell framtida forskning, inklusive liknande arbeten med större fokus på skillnaderna mellan könens agerande i moraliska dilemman.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 26
Keywords [sv]
game studies, moral, dataspel, immanuel kant, etik
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11087OAI: oai:DiVA.org:his-11087DiVA, id: diva2:820318
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Presentation
2015-06-03, A105, Högskolan i Skövde, Skövde, 13:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-26 Created: 2015-06-11 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(729 kB)346 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 729 kBChecksum SHA-512
6cc9eacd11d68c79effb237254088e59db18a7c1080ea08daedbdbf2a1d74b74815ce6bcf1ff2d5040e6ebb7581dd673a20cbdacfbbc53a5052356ed1ead2382
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Årman, Erik
By organisation
School of Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 346 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 884 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf