Spelestetik och barn: Barns grafiska preferenser i datorspel
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Game Aesthetics and children : Childrens Preferences in Game Graphics (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier.
Som material till undersökningen skapades en 3D-miljö med en så fotorealistisk grafik som möjligt, utöver detta samlades miljöbilder från elva andra spel med varierad grad av realism in. Undersökningen utfördes med hjälp av strukturerade intervjuer i vilka respondenterna fick svara på vilka miljöbilder de gillade bäst och vilka de gillade minst.
Resultatet visade att kognitiva utvecklingsteorier inte går att applicera på spelgrafik då den avgörande faktorn om en miljö gillades eller inte var respondentens tidigare erfarenheter med spel, inte graden av realism. De grafiska preferenserna påverkades också av respondentens tidigare erfarenheter med spel. Slutsatsen skulle kunna bevisas bättre om en och samma miljö med varierad realism använts.
Place, publisher, year, edition, pages
2014. , p. 43
Keywords [sv]
Dataspelsutveckling, grafik, kognition, grafiska preferenser, lärospel
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9418OAI: oai:DiVA.org:his-9418DiVA, id: diva2:723818
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2014-06-04, E110, Högskolevägen, Skövde, 14:30 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2014-06-172014-06-112014-06-17Bibliographically approved