Vanliga problem och lösningar för onlinespel
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
Common problems and solutions for online games (English)
Abstract [sv]
Denna litteraturanalys går igenom åtgärderna för de problem som förekommer vid skapandet av online pvp-spel. Några av de vanliga problem som kan stötas på innefattar fördröjning, paketförlust, fusk, skalbarhet, synkronisering, uppdateringsfrekvens och säkerhet. Dessa problem kan sedan negativt påverka andra aspekter av spelet, inte minst game feel. För att förhindra detta bör specifika åtgärder implementeras. Inom just online pvp-spel kan grunden till nätverkshanteringen skapas med en klient/server-uppsättning som skickar små och snabba datapaket med hjälp av nätverksprotokollet UDP. Ytterligare lösningar som “dumma klienter”, “client-side prediction”, “server reconciliation”, “interpolation”, historik och tidsstämplar i datapaketen kan användas för att förbättra spelupplevelsen. I kombination med varandra skapar dessa åtgärder en stabil nätverksinfrastruktur för ett online pvp-spel. Då vissa av dessa tekniker kan kräva en del prestanda både på klienten och servern kan framtida arbeten kring dessa lösningar fokusera på optimering.
Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 19
Keywords [sv]
nätverkshantering, pvp-spel, onlinespel, klient, server
National Category
Information Systems Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22402OAI: oai:DiVA.org:his-22402DiVA, id: diva2:1750166
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
2023-04-122023-04-122023-04-12Bibliographically approved