Ljus i TV-spel: Hur ljus påverkar spelares upplevelse i spel med förstapersonsperspektiv
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Lights in videogames : How lights affect the player experience in games with first-person perspective (English)
Abstract [sv]
Det finns många sätt som spelutvecklare kan använda ljus vid skapandet av spelet. Två exempel på hur ljus kan användas är, dels för att lysa upp eller för att vägleda. Den här studien har haft i syfte att utforska hur spelare upplever ljuset som är synligt i spel. Medverkande har fått spela igenom ett enklare spel med en bana där de ska navigera i en öppen värld med förstapersonsperspektiv för att försöka hitta tre verktyg. Efteråt fick deltagarna medverka i en intervju för att undersöka hur de upplevde de ljuset. Resultatet från undersökningen visar att spelare generellt har en gemensam uppfattning av vad ljuset faktiskt har för syfte.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 34, i, i
Keywords [sv]
Ljus, spel, öppen värld, förstapersonsperspektiv
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22027OAI: oai:DiVA.org:his-22027DiVA, id: diva2:1709624
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.
2022-11-092022-11-092022-11-09Bibliographically approved