Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Varianter av Occupancy-Regulated Extension: Tekniker för iterativ generering av tätt packade rum i en dungeon
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Variants of Occupancy-Regulated Extension : Techniques for iteratively generating densely packed rooms for dungeons (English)
Abstract [sv]

Occupancy Regulated Extension (ORE) är en algoritm som används för att procedurellt generera banor till spel. Detta arbete undersökte användning av ORE för att skapa byggnader med tätt packade rum, specifikt från ett prestandaperspektiv. Detta genomfördes med treimplementationer av olika varianter av ORE. Dessa varianter är rutnät, svepande linje, och AABB. För små rum var rutnät snabbast, med svepande linje därefter och AABB den långsammaste. Med större rum var svepande linje i stort sett oförändrad och därmed snabbast, medans de andra två visade en ökning i genereringstiden. Rutnätsgeneratorn påverkades mest av rumstorlek, men inte tillräckligt för att vara långsammare än AABB. Resultatet var inte betydligt nog för att definitivt utse en implementation som bäst, eftersom skillnaderna var för små för att utesluta problem med implementationerna. Ytterligare arbete krävs för att uppnå ett mer exakt resultat. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 43
Keywords [en]
Procedural Content Generation (PCG), Dungeon Generation, Computer Games
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21734OAI: oai:DiVA.org:his-21734DiVA, id: diva2:1690631
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2022-08-31 Created: 2022-08-26 Last updated: 2022-08-31Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4128 kB)30 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4128 kBChecksum SHA-512
fbcab724f846614b0da36ef32a8bd7bac1dc9d9e8ead2b63433c904e356ea9795bf0d33d873a862b7d151d982380eb01743b765f80e637e5af2d700dbd32746a
Type fulltextMimetype application/pdf
dataset(47809 kB)3 downloads
File information
File name DATASET01.zipFile size 47809 kBChecksum SHA-512
158d9d219c37e4159e196cca467683b4bcd7c61ce495cfac1cab6e913a881c8f5ea1fc75cd8f22ceac8063c7f54646c9d41cc14b916e8f9cb3699c1ec08fe750
Type datasetMimetype application/zip

By organisation
School of Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 30 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 31 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf