Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Just-in-time-baserad latensreduktion i dataspel: Implementation och utvärdering av en ny teknik för att minska latens vid dubbelbuffrad vertikal synkronisering
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Just-in-time-based latency reduction in computer games : Implementation and evaluation of a novel technique for decreasing latency when using double buffered vertical synchronization (English)
Abstract [sv]

Det är först nyligen som den lokala latensperioden hos datorsystem börjat undersökas och optimerats i dataspel och nya hårdvaru- och mjukvarutekniker har utvecklats för att minska latensen i dem. I detta arbete läggs en ny sådan teknik fram, inspirerad av Nvidia Reflex fast optimerad för dubbelbuffrad vertikal synkronisering. Tekniken implementerades i en egen spelmotor som sedan användes för att skapa en prestandatest-applikation. Med hjälp av denna applikation utfördes ett experiment för att utvärdera teknikens praktikalitet och prestanda. Resultatet från experimentet tyder på att tekniken kan göra god nytta för att minska latensen i vertikalt synkroniserade spel, men kräver för tillfället att implementationen optimeras utefter spelets prestanda. Framtida forskning bör fokusera på att öka generaliserbarheten av tekniken genom att exempelvis utnyttja maskinlärning. Dessutom önskas bättre stöd från grafikdrivrutiner och operativsystem att förse applikationer med de verktyg som behövs för att göra en solid implementation av denna teknik. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 27, x
Keywords [sv]
Dataspel, latens, just-in-time, spelmotor
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21460OAI: oai:DiVA.org:his-21460DiVA, id: diva2:1678226
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2022-06-28 Created: 2022-06-28 Last updated: 2022-06-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(872 kB)65 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 872 kBChecksum SHA-512
a2d1b5f0203cf278a7b483cfdde2f798215313c342e52ae6db2122653d5d0e812bcb4b7b2981f06053acd4c69fa3b23fdb032bcdc55782061dd472620cfe3b2a
Type fulltextMimetype application/pdf
programvara(3076 kB)0 downloads
File information
File name SOFTWARE01.zipFile size 3076 kBChecksum SHA-512
c77e141af878de2b9c5a2223a303b0bfc6b1425495cec4bd060b4ce6cc207aa6b55ce7d00e7ae3dc600a730ec14f1e3cfdf45a762b3d10d2276f31309ce33340
Type softwareMimetype application/zip

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 65 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1403 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf