Tornförsvar är en lättillgänglig spelgenre för spelare med ingen eller litenspelerfarenhet. I denna studie användes olika vägplaneringsmetoder för att undersöka inverkan på flow. I rapporten diskuteras hur implementationen av en artificiell intelligens som kontrollerar vägplaneringen i ett tornförsvarsspel påverkar spelarens flow. I studien genomfördes ett experiment där testpersoner spelade en av två versioner samt besvarade en enkät kopplat till spelupplevelsen. Den ena spelversionen har vägplanerings-AI och den andra använder linjär väg. Resultaten från enkäten användes för att mäta personernas upplevelse av spelet genom användningen av ett flowdiagram. Jämförelse mellan de två testgrupperna gjordes för att se om vägplanerings-AI hade en inverkan på upplevelsen, med focus på spelarens flow. Resultatet av studien visar att vägplanerings-AI minskade eller tog bort spelaren från ett tillstånd av flow.
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.