Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
HUR KAN MAN FÅ SPELARE ATT UTFORSKA EN SPELVÄRD
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
HOW CAN YOU GET PLAYERS TO EXPLORE A GAMEWORLD (English)
Abstract [sv]

I spel kan det finnas många olika sätt att vägleda spelare. Det finns metoder som är mer direkta såsom skyltar, karta och kompass. Det finns också de som är mer subtila med färger ljus och speciella objekt. I den här studien har några av dessa vägledningsmetoder undersökts och om de går använda för att få spelare att utforska en spelvärld. Deltagarna har fått spela ett enklare spel med metoderna placerade i spelvärlden för att se om de blir utforskade. Resultatet av undersökningen visar att metoderna mycket väl kan få spelarna att utforska en spelvärld. Men att resultatet kan variera beroende på spelarnas tidigare spelerfarenhet och vad det är för metod som har använts.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 42
Keywords [sv]
Vägledning, spelvärld, utforskning, spel
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20167OAI: oai:DiVA.org:his-20167DiVA, id: diva2:1577218
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-07-02 Created: 2021-07-02 Last updated: 2021-11-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1872 kB)143 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1872 kBChecksum SHA-512
47e69e36704f0569ad8f86bab6191dfab1f5a4e80e6789ee6b6a9e9704626d0205dede6c01d84aedf83c96c8545e25bbc0de11e8ea85864e9c3c842ef2c96736
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 143 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 366 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf