Högskolan i Skövde

his.sePublications
Planned maintenance
A system upgrade is planned for 10/12-2024, at 12:00-13:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
VISUELLA NOVELLER SOM TEXTSPEL: Vad finns det att få eller förlora i relation till engagemang och immersion om man konverterar en visuell novell till ett textspel?
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
VISUAL NOVELS AS TEXTBASED GAMES : What is there to gain or lose in relation to engagement and immersion if a visual novel was to be converted into a textbased game? (English)
Abstract [sv]

Denna studie är menad att undersöka relationen mellan text och grafik i spel och visuella noveller, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att inkludera eller exkludera grafik från visuella noveller. För att undersöka detta skapades två artefakter i form av visuella noveller, en med enbart text och en med text och bild. Arbetet presenterar även en handfull välbehövda definitioner för att undersöka ämnet och täcker spel, digital litteratur, grafik och visuella noveller. Undersökningen distribuerades online där deltagare fick spela igenom båda artefakter och sedan svara på en enkät om sin upplevelse. Resultaten indikerar främst en korrelation mellan deltagarnas läsvana och deras preferens för artefakten med bild eller den utan bild. I framtiden hade en komparativ studie mellan testgrupper med hög jämte låg läsvana varit av intresse för att undersöka denna koppling närmare.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 42
Keywords [sv]
visuella noveller, engagemang, spelnarrativ, textspel
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20043OAI: oai:DiVA.org:his-20043DiVA, id: diva2:1575227
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-06-29 Created: 2021-06-29 Last updated: 2021-06-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1451 kB)349 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1451 kBChecksum SHA-512
637958cbe498937473f96fdd510029a24626581e6c6aa34d548800bcb46f7d113cf1deeb80c57907b0d99fe88f0940a3b470f9bc65ca15359cea63ab181698e1
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 349 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 140 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf