Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Lågfrekvent eller högfrekvent ljuddesign i skräckspel?
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Low frequency or high frequency sound design in horror games? (English)
Abstract [sv]

Denna studie har undersökt hur lågfrekvent och högfrekvent skräck ljuddesign upplevs i ett neutralt grafiskt spel. Studien har undersökt vilken ljuddesign anses som mest skrämmande för att kunna underlätta eller vidareutveckla i hur man ljudlägger skräckspel. Bakgrunden går igenom de olika teorier som används inom skräckfilm och skräckspel, samt vad som kan anses som skrämmande eller obehagligt. Genomförandet av studien gjordes på 10 deltagare som fick spela igenom den egen skapade labyrintliknande nivån där fokuset låg på ljudläggningen. Första delen av nivån fokuserar på lågfrekvent ljuddesign och andra delen fokuserar på högfrekvent ljuddesign. Deltagarna svara därefter på en semi strukturerad intervju om deras upplevelse. Resultatet som studien gav tyder på att en högfrekvent ljuddesign anses som mer skrämmande, men att en lågfrekvent ljuddesign också har sina fördelar i att skapa spänning eller obehag under längre perioder.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 58
Keywords [sv]
Skräck, frekvensomfång, spel, film, ljud och musik
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18743OAI: oai:DiVA.org:his-18743DiVA, id: diva2:1450630
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - ljud; Dataspelsutveckling - musik
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-07-01 Created: 2020-07-01 Last updated: 2020-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1510 kB)252 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1510 kBChecksum SHA-512
64403d49a068d9918fc082ff2939beb549bb1b42674241b82ae41a64489ae3e05e0a2df56592f06fc5f9b1f4db99b835a275f143fb1a24c27c2e1c4e42e4cc0c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 252 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 577 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf