Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
UX-MOGNAD: Jämförelse mellan UX-mognadsmodeller inom spelindustrin
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
UX MATURITY : A comparison between UX maturity models in the game industry (English)
Abstract [sv]

UX-mognad inom företag kan enklast beskrivas som mätningen av användarfokus under utvecklingen av en produkt och inom ett företag. Syftet med denna rapport är att jämföra två UX-mognadsmodeller i praktisk tillämning inom ett spelföretag utifrån aspekterna lätthanterlighet, modellprecision samt tillgänglighet. Nielsens UX-mognadsmodell som kom ut 2006 är utformad för organisationer, medan McAllisters UX-mognadsmodell är specifikt utformad för spelföretag och släpptes 2018. Den praktiska tillämpningen av modellerna bestod av en fältstudie där anställda på spelföretaget intervjuades. Analysen gjordes sedan i två delar. Den första delen var att fastställa spelföretagets UX-mognadsnivå genom användning av modellerna, under denna analys separerades modellerna. Andra analysen var den jämförande analysen mellan de två modellerna ur de tre aspekterna, även under denna analys separerades de två modellerna. Studiens resultat påvisar att McAllister UX- mognadsmodell är bättre på att fastställa spelföretags UX-mognadsnivå ur aspekterna lätthanterlighet och modellprecision, men Nielsens modell är mer tillgänglig. De hinder som stöttes på i studien pekar på att båda modellerna innehåller svagheter som bör förändras för enklare tillämpning i praktiken. Ihop med studiens resultat uppenbarades det även att finns behov för områdesspecificera UX-mognadsmodeller, och att detta skulle leda till enklare tillämpning för företag, organisationer och konsulter.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 34
Keywords [sv]
User experience design, UX-mognad, Lätthanterlighet, Modellprecision, Tillgänglighet, Spelutveckling, Speldesign.
National Category
Human Computer Interaction Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15829OAI: oai:DiVA.org:his-15829DiVA, id: diva2:1223827
Educational program
Information Technology - User Experience Design
Presentation
2018-05-29, Skövde, 13:40 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-26 Created: 2018-06-26 Last updated: 2018-06-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1589 kB)317 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1589 kBChecksum SHA-512
8288b23ff1e049d0fb420cdcbe4d5dd7ee2693256f1445124cfb1e354b6b7cddc6c679d8ced2d5f0792a27a87f752036324ffa5f8273c66884f53f979b655eed
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Runsten, Jacqline
By organisation
School of Informatics
Human Computer InteractionComputer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 317 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 817 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf