Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
HUR PÅVERKAR EXPRESSIVA ANIMATIONER NPC:ER?: En studie om hur NPC:er uppfattas baserat på dess kroppsspråk under dialogscener i spel.
University of Skövde, School of Informatics. tim.eriksson.noren@gmail.com.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
HOW DOES EXPRESSIVE ANIMATIONS AFFECT NPC:S? : A study on how NPC:s are interpreted based on their body language during dialog scenes in games (English)
Abstract [sv]

Arbetet undersöker hur expressivt kroppsspråk i animationer hos karaktärer i rollspeldialoger påverkar hur de uppfattas. Arbetet grundas i frågeställningen, ”På vilket sätt påverkar ett mer expressivt kroppsspråk tolkningen av en NPC? Om det påverkar, på vilket sätt får det då NPC:n att upplevas annorlunda?” I tidigare forskning om kroppsspråk och gesters betydelse för kommunikation och designteorier för NPC:er har arbetets grund byggts upp. Ifrån detta skapades sedan tre artefakter innehållande ett ljudklipp med dialog och tre animationsklipp föreställande en karaktär. Klippen bestod av olika nivåer av expressivt kroppsspråk anpassat till den dialog som artefakten innehöll. Dessa undersöktes sedan med hjälp av semistrukturerade intervjuer där totalt 15 personer deltog. Deltagarna var alla studenter med tidigare vana av rollspel. Resultaten tydde på att ett mer expressivt kroppsspråk hos karaktärer upplevdes som mer levande, positivt och tydligt och föredrogs av deltagarna. Klippen som hade få rörelser sågs som tråkiga och livlösa. Framtida arbeten skulle kunna jobba vidare på klipp i andra kontexter med andra målgrupper och deltagare

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 33
Keywords [sv]
Kroppsspråk, Expressivitet, Animation, Dialogscener
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15436OAI: oai:DiVA.org:his-15436DiVA, id: diva2:1215244
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-08 Created: 2018-06-08 Last updated: 2018-06-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(794 kB)168 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 794 kBChecksum SHA-512
44345ab8c0eeb28e52c1ef95f0dc18954009dcb7c4ad218af39bdf6c20fbd93c295687fbbb875b90b2e8179fec3140a853527a83f70ea87365c30b47e81d63cc
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 168 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 523 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf