Skicklighet i förhållande till målsättning och spelares motivation till att fuska
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Skill in relation to goals and players motivation to cheat (English)
Abstract [sv]
I det här arbetet ställs prestationsmål mot skicklighetsmål för att hitta motivationer kring fuskande i kompetitiva dataspel. För att definiera fusk så förklaras många aspekter av spel som ofta används för fuskande. Från brytande av regler satta av utvecklare, turneringar, eller andra involverade grupper, till ambiguös utnyttjning av buggar och glitchar.
För att undersöka motiveringar till fuskande antas det att om skicklighetsnivån hos en spelare inte når upp till skicklighetskravet i ett spel så ökar chansen för fusk. En 1 mot 1 spelare mod till spelet Starcraft 2 skapades, där 2 testare ställs inför en duell. Under matchen så får den förlorande spelaren valet av att fuska, därefter intervjuas alla testare i par och de får reflektera och motivera.
De flesta var emot fuskande, men många valde ändå att fuska i artefakten. Konceptet med prestationsmål och skicklighetsmål kan vidareutvecklas och testas på fler sätt än i detta arbete, vilket uppmuntras.
Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 30
Keywords [sv]
Fusk, Fuskande, Motivation, Glitch, Exploit, Bug, Målsättning
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15417OAI: oai:DiVA.org:his-15417DiVA, id: diva2:1215171
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Presentation
2018-05-28, Högskolan i Skövde, Skövde, 12:42 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2018-06-182018-06-072018-06-18Bibliographically approved